banner1

Pencegahan Buasir

Print
Category: Artikel
Published on Tuesday, 06 November 2012
Written by Administrator
Semua orang tahu dan faham bahawa mencegah itu lebih baik dari merawat, tetapi tidak ramai antara kita yang ambil kisah sangat tentang langkah-langkah pencegahan sesuatu penyakit sehingga mereka diserang sesuatu jenis penyakit. Malah ramai pesakit-pesakit yang telah mengalami dan menderita penyakit buasir tidak mengendahkan sangat tentang teramat penting nya tentang mencegah dan mengawal perkara-perkara berikut:

1.     Menjaga corak pemakanan yang sihat
 
2.     Bersenam dan Olahraga dapat membantu mencegah sembelit
 
3.    Jika pekerjaan anda memerlukan anda sentiasa duduk, sekali-sekala anda perlu bangun dan berjalan-jalan sekurang-kurangnya 5 minit setiap jam. Bergerak-geraklah di kerusi anda supaya dapat mengelakkan tekanan langsung dari rektum.
 
4.     Hembuskan nafas keluar apabila anda ketegangan atau ketika mengangkat sesuatu. Jangan menahan nafas anda.
 
5.    Dapatkan rawatan awal untuk mengawal batuk, cirit-birit dan sembelit anda kerana buasir selalunya terjadi selepas masalah ini berpanjangan.
 
6.  Jadikan sebagai satu peraturan: Jangan membaca atau berehat-rehat di dalam tandas. Jika pergerakan usus anda mengambil masa lebih dari 3-5 minit, ada sesuatu yang tidak kena. Jika anda ingin menghindari diri dari buasir, amalkan tabiat membuang air besar yang baik. Pastikan najis anda sentiasa lembut
 
7.     Elakan ’meneran’ terlalu kuat semasa membuang air besar, ini dapat dicegahkan dengan memastikan najis anda sentisa lembut dan juga dengan duduk secara ’mencangkung’ semasa membuang air besar. Membuang air besar secara duduk adalah tidak melancarkan proses defekasi dan anda perlu meneran lebih kuat untuk mengeluarkan semua najis anda.
 
8.   Jika langkah-langkah ini gagal anda perlu bertindak segera. Sembelit merupakan satu keadaan di mana pada waktu pagi keadaannya adalah sederhana tetapi apabila menjelang malam ia boleh menjadi amat mengazabkan.

Cara terbaik mencegah buasir adalah untuk menjaga najis tetap lembut, tidak menahan membuang air besar dan serendah mungkin meneran diwaktu membuang air besar. Olahraga termasuk berjalan dan mengambil makanan tinggi serat membantu mengurangi konstipasi dan keperluan meneran dengan cara membuat najis lebih lembut dan lebih mudah keluar.

Kebanyakan daripada kita hanya berminat untuk mendapatkan ‘quick fixed’ iaitu bila mendapat buasir baru perlu dirawat dan baik tanpa mahu turut sama secara aktif dalam mencegah penyakit itu dari berulang lagi. Tidak ada rawatan buasir dalam dunia ini yang menjamin buasir itu tidak akan berulang kembali sekiranya pesakit tidak merubah polar pemakanan dan tabiat membuang air besar. Memastikan tiada konstipasi dan  tidak meneran adalah kunci kepada pencegahan terjadinya buasir.

Penyebab Buasir

Print
Category: Artikel
Published on Tuesday, 06 November 2012
Written by Administrator
penyebab001Salah satu penyebab utama buasir adalah kebiasaan meneran yang berlebihan saat membuang air besar yang kemungkinan diakibatkan oleh konstipasi dan tabiat duduk di toilet terlalu lama sambil membaca atau mendengar muzik.

PENYEBAB UTAMANYA

■  Sentiasa duduk

■ Meneran (ketika najis keras atau sembelit) Salah satu penyebab utama buasir adalah kebiasaan meneran yang berlebihan diwaktu  membuang air besar yang kemungkinan diakibatkan oleh konstipasi.

■  Cirit-birit

■  Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama sambil membaca    atau mendengar muzik

■  Batuk yang teruk

■  Bersalin

■  Mengangkat berat

Faktor lain yang termasuk diantaranya adalah Kehamilan, Proses Penuaan, Konstipasi Kronik atau Diarrhea serta Hubungan Sex melaluai Anal. Buasir sering terjadi di dalam ahli keluarga, jadi Faktor Keturunan adalah salah satu faktor penting terutamanya apabila buasir terjadi pada umur yang agak muda.
Faktor lain yang termasuk diantaranya adalah Kehamilan, Proses Penuaan, Konstipasi Kronik atau Diarrhea serta Hubungan Sex melaluai Anal. Buasir sering terjadi di dalam ahli keluarga, jadi Faktor Keturunan adalah salah satu faktor penting terutamanya apabila buasir terjadi pada umur yang agak muda.

Apakah sebenarnya buasir

Print
Category: Artikel
Published on Tuesday, 30 October 2012
Written by Administrator
sebenarnyabuasir001
Pemahaman perubatan dahulu menganggap bahawa Buasir atau Hemorrhoid adalah akibat dari  pembengkakan jaringan  pembuluh darah vena atau pun ianya dianggap sebagai ‘varicose vein’ di daerah anus dan rectum. 

Kajian saintifik terbaru membuktikan bahawa buasir sebenarnya adalah disebabkan pembengkakkan dan  pergerakan kebawah ‘anal cushions’ iaitu suatu struktur normal yang terdapat dibahagian hujung ‘rectum’. ‘Anal cushions’ ini terdapat secara semula jadi pada semua orang termasuk bayi yang baru lahir dan ia adalah struktur menebal yang terdapat dibahagian lapisan dalam dihujung rectum sehingga ke bahagian atas anal canal yang mengandungi saluran darah arteri dan venus, tisu elastic dan juga tisu fiber.
sebenarnyabuasir002
 
‘Anal cushion’ ini berfungsi untuk memberikan “Fine Control” kepada ‘anal sphincter’. Ia akan menjadi buasir bila membengkak dan bergeser kebawah. Sekiranya kesemua bahagian ‘anal cushions’ ini dibuang kita akan mengalami kekurangan sekitar 20% kawalan ‘anal sphinter’ dan akan menyebabkan kita akan mengalami kesukaran untuk mengawal ‘kentut’ dan pembuangan najis. 

Penyakit buasir sebenarnya mudah dicegah dan rawatan nya adalah tidak terlalu sukar sekiranya dirawat sebaik saja gejala-gejalanya mula di kesan.Tanpa rawatan awal buasir cenderung progresif dan bertambah teruk dari masa ke semasa.

Penyakit ini mempengaruhi sekitar 89% populasi Amerika di suatu waktu dalam hidupnya. Bahkan pada suatu penelitian disebutkan bahawa sekitar setengah dari orang sihat yang diperiksa memiliki buasir dengan tahap tertentu.

Masalah Anorektor Lain

Print
Category: Artikel
Published on Wednesday, 31 October 2012
Written by Administrator
Kondisi kronik di dubur

ANAL FISSURE (luka pada lubang dubur)


Anal fissure adalah retak atau luka pada jaringan sensitif  lubang dubur. Penyakit ini dapat terjadi pada semua umur namun paling sering terjadi pada bayi, anak-anak dan orang dewasa di atas 60 tahun dan lebih sering terjadi pada perempuan dari pada laki-laki.
 
PENYEBAB

1.  Regangan anus yang melebihi kebiasaannya, misalnya karena najis nya sangat besar dan keras

2. Adanya keadaan di mana anus akan kehilangan elastisitasnya dan terjadi tisu fibrosis, misalnya ada polip, hemorhoid, skin tag (lipatan kulit yang tadinya normal kemudian menebal). Perkara  ini sering terjadi pada anak-anak yang sering meneran kuat, misalnya kesulitan buang air besar atau kecil.

3. Luka karena trauma daerah anus seperti aktibiti sex melalui anal.

GEJALA

1. Rasa sakit nyeri ketika mengeluarkan najis yang keras atau besar.

2. Ada kesan-kesan  darah merah di kertas toilet, seluar dalam ataupun pampers.

3. Gatal di sekitar dubur.

FAKTOR RESIKO
 
  • Sembelit.
  • Beberapa kehamilan. 
PENCEGAHAN

Anal fissure dapat di cegah dengan memastikan tiada masalah sembelit. Diantara perkara-perkara yang mudah dilakukan untuk mencegah sembelit adalah dengan minum air  sekurang-kurangnya 8 gelas sehari, banyak mengambil makanan yang kaya serat seperti sayuran dan buah-buahan. Ubat untuk melembutkan najis berserta fibers juga dapat membantu.

Hindari dari meneran dengan kuat semasa membuang air besar dapat mencegah terjadi anal fissure ataupun menerukkan buasir.
 
DIAGNOSA DAN PENGOBATAN

Doktor akan mengambil sejarah perubatan pesakit dan melakukan pemeriksaan fisikal untuk mendignosa anal fissure. Ini biasanya sudah memadai, tetapi pemeriksaan anus dan rektum dengan anoscope ataupun sigmoidoscope mungkin diperlukan kalau ada masalah lain yang mungkin di fikirkan seperti Chron’s diseases atau kanser colorectal.

Doktor biasa tidak akan melakukan pemeriksaan dengan jari kerana keadaan anal fissure biasanya sangat menyakitkan.

Sekiranya mengambil serat, minum lebih air, bersenam dan mengambil pelembut najis maseh juga tidak berkesan maka doktor akan mencadangkan perkara berikut:
·     Fiber supplements. 
Mengambil fiber secara berterusan akan memastikan najis anda lembut dan mudah untuk dikeluarkan jadi ini dapat mencegah iritasi kepada luka tersebut.
·     Sitz baths. 
Merendam punggong didalam air suam sekitar 10 to 20 minit  beberapa kali sehari terutamanya  setiap kali selepas membuang air besar dapat membantu ‘relax the sphincter’ dan mengalakkan proses pemulihan. Jangan gunakan sabun, ini mungkin akan menambahkan iritasi kepada tempat luka tersebut. 
·     Krim berubat. 
Doktor anda akan memberikan kream ataupun ointment untuk disapu kepada tempat tersebut eg: Anusol-HC, zinc oxide, others. Ini akan dapat mengurangkan kesakitan daripada luka tersebut. 
·     Nitrogylcerin. 
Sapuan nitroglycerin ointment kepada dubur dapat membantu peningkatan pengaliran darah kekawasan anal fissure dan merangsangkan proses pemulihannya. Rawatan ini juga dapat mengurangkan tekanan kepada 'anal sphincter' dan mengurangkan 'spasm' dan juga kesakitan. Kesan sampingan adalah sakit kepala, rendah tekanan darah dan pening kepala (dizziness). 
·     Botox. 
Suntikan botox dalam dos yang kecil kepada otot anal sphincter dapat melemahkan nya untuk tempoh 4 ke 6 bulan bagi mengatasi masalah ‘spasm’ dan merangsang pemulihan luka tersebut

·     Calcium channel blockers. 
     Ubat tekan darah tinggi seperti nifedipine (Adalat)dan diltiazem (Cardizem), yang di makan atau pun yang dalam bentuk gel/cream yang disapu kepada fissure dapat membantu pemulihan .
 
Pembedahan  

Sekiranya anda mengalami kronik anal fissure yang tidak baik dengan segala rawatan diatas, maka pembedahan adalah pilihan terbaik untuk anda. Pemotongan tisu ‘anal fissure’ dan juga pemotongan sebahagian otot ‘anal sphinter’ bagi mengurangkan ‘spasm’ , kesakitan dan mengalakkan pemulihan. Teknik SAFUTE BEIM mampu menawarkan yang terbaik dalam merawat anal fissure ini kalau dibandingkan dengan teknik konvensional.



FISTULA








SKIN TAG

ABSCESS

CONDYLOMA

PRURITUS ANI


ABSCESS
FISTULA

 
 
 
SKIN TAG
 
PRURITUS ANI

Jenis - Jenis Buasir

Print
Category: Artikel
Published on Tuesday, 30 October 2012
Written by Administrator
Ada dua jenis buasir iaitu dalaman dan luaran.
 
jenisbuasir001Buasir atau hemorrhoids boleh di kategorikan kepada dua kumpulan iaitu buasir dalaman dan buasir luaran.  Buasir dalaman adalah apabila buasir bermula dari dalam saluran dubur. Sementara buasir luaran pula berasal dari kawasan sekeliling lubang dubur.

• Buasir Dalaman:

Lazimnya, buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Buasir dalaman tidak merbahaya tetapi meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencederakan permukaan buasir yang tertekan, teregang dan kadangkala ianya boleh pecah dan menyebabkannya berdarah. Anda akan terlihat titisan darah yang berwarna merah cerah pada kertas tisu atau di mangkuk tandas. Jika keadaan ini berlaku anda perlu mendapat bantuan perubatan, kerana darah tersebut mungkin datang dari sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum. Buasir dalaman ini juga boleh menyebabkan pesakit merasa ada ‘ketumbuhan’ (prolapse) terkeluar dilubang anus mereka terutama ketika membuang air besar.

• Buasir Luaran:

Buasir jenis inilah yang selalu kita dengar mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit. Gejala-gejala beginilah yang menyebabkan buasir jenis ini memerlukan perhatian dan rawatan perubatan. Apabila sahaja salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadinya buasir adalah sukar untuk ia dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding dengan yang dahulunya

Internal haemorroids boleh dibahagikan kepada 4 bahagian(stage):

 
Stage I  : Buasir hanya berdarah saja, tetapi tidak terkeluar
   
jenisbuasir002 
Stage II  : Buasir terkeluar dan boleh masukkan dengan sendirinya, samada berdarah atau tidak












jenisbuasir003Stage III : Buasir terkeluar dan perlu ditolak semula ke dalam dengan jari, samada berdarah atau tidak   
 
Stage IV : Buasir terkeluar dan tidak boleh langsung dimasukkan semula
 
Dalam praktik klinikal sebenarnya presentasi pesakit biasanya bercampur-campur diantara perengkat –perengkat diatas dan kebanyakan orang hanya mendapatkan pemeriksaan setelah bertahun-tahun mengalami buasir. Jadi kes buasir kronik biasanya terdapat ‘skin tags’ yang tidak sekata, ‘external haemorroids’, ‘polyp’ (fibroepithelial polyps dan hypertrophic papillae) ataupun terdapat juga ‘anal fissures’ dan ‘fistula’.
Buasir kronik juga boleh terdapat lebih dari 3 tempat klasik mengikut saluran vena di jam 3, 7 dan jam 11  malah boleh meliputi di sekeliling anus.

jenisbuasir004

Tandas Cangkung

cangkung001

Tandas mencangkung adalah ‘pesen lama’ dan dianggap tidak maju sebab itu lah semua orang apabila membina rumah baru atau rumah-rumah yang di bangunkan oleh pemaju akan memasang tandas ‘mangkuk’….lagi mahal harganya  ataupun yang berjenama akan di anggap lagi standard.

Selanjutnya..

Rawatan

rawatanbuasir001

Ada berbagai cara perawatan buasir yang biasanya tergantung kepada tahap buasir yang di hidapi pesakit. Rawatan awal adalah dengan menasihati cara pemakanan yang betul iaitu pengambilan sayuran, buah-buahan, serat dan air yang banyak bagi memastikan najis sentiasa lembut. Elakkan meneran yang kuat semasa membuang air besar dan jauhkan perangai membuang air besar sambil membaca atau mendengar muzik.


Selanjutnya ..

Gejala Buasir

gejalabuasir001

Banyak gangguan anorektal termasuk fissura, fistula, abses atau iritasi dan gatal (pruritus anus) memiliki gejala yang serupa dan seringkali disalah diagnosa dengan buasir. Buasir biasanya tidak berbahaya atau mengancam nyawa.


Selanjutnya ....

K.K.L.I.U 2052/2015